Tuesday, January 24, 2012

RIN DAN PEMERIKSAAN OLEH C.O.W


Handbook untuk Clerk of Works yang dikeluarkan oleh Institut Clerk of Works, UK

Fungsi C.O.W  kepada sesuatu projek sebagaimana yang digariskan dalam handbook ini di bawah 2.2 antaranya adalah untuk:

Inspection : detecting workmanship which does not comply or materials which do not conform to the contract standards. This will usually mean inspecting in detail and checking measurements regularly.

Kaedah Pemeriksaan di tapak (inspection procedures)
Instrument yang diberi oleh kontraktor kepada C.O.W untuk digunakan dalam pemeriksaan ditapak adalah borang RIN (Request for Inspection) dimana hasil pemeriksaan dan statusnya dicatat pada borang tersebut.

BORANG 'RIN'
Borang ini mengandungi perincian tentang kerja yang hendak dibuat dengan menyatakan jenis kerja, tarikh utk dilaksanakan, tarikh meminta pemeriksaan oleh C.O.W , ruang komen oleh kontraktor setelah pemeiksaan dilakukan pada peringkat mereka, ruang komen oleh C.O.W apabila pemeriksaan dilakukan oleh C.O.W, status pemeriksaan dan ruang-ruang endorsement.

KECACATAN
Secara logiknya, apabila kontraktor telah melaksanakan pemeriksaan di peringkat mereka, apa jua kecacatan dapat dikesan dan diperbetulkan sebelum memanggil C.O.W untuk memeriksa.

Namun sering berlaku pihak kintraktor bergantung terus kepada subkontraktor mereka tanpa memeriksa terlebih dahulu. Lalu mereka mengemukakan RIN kepada C.O.W untuk pengesahan pemeriksaan dan apabila terdapat kecacatan yg dikesan oleh C.O.W, kerja tersebut perlu diperbetulkan.

Secara logik juga, apabila terdapat 2 level pemeriksaan ke atas kerja-kerja di tapak, kecacatan dapat dikawal ke tahap yang minima sahaja.

ALIRAN RIN
 RIN yang digunakan dalam sesuatu projek akan dikemukakan oleh kontraktor kepada C.O.W atau Resident Engineer/Architect/ID di pihak konsultan.

Seterusnya pihak konsultan akan memberikan status berdasarkan hasil pemeriksaan. Kontraktor akan bertindak berdasarkan status tersebut samada:
1.Kerja yg dibuat diterima sepenuhnya, kerja berikutnya boleh dilaksanakan
2.Kerja diterima tetapi terdapat kecacatan. Kecacatan perlu diperbaiki dan kerja berikutnya boleh dilaksanakan.
3.Kerja diterima dengan kecacatan yang perlu diperbaiki tanpa kebenaran utk kerja berikutnya dilaksanakan.
4.Kerja tidak diterima akibat kecacatan atau tidak mematuhi piawai spesifikasi.

Kebiasaannya RIN ini kemudiannya akan diserahkan kepada pihak yang mewakili client untuk dokumentasi dan rekod.

Apa yang berlaku dikebanyakan projek ialah :-
1.RIN lambat dipulangkan kepada kontraktor menyebabkab kontraktor mengambil tindakan 'bulldoze' @ menjalankan kerja berikutnya tanpa kebenaran
2.Kontraktor tidak memperdulikan kecacatan yg perlu dibaiki malah melaksanakan kerja berikutnya
3.Kontraktor tidak mengemukakan RIN utk sesuatu kerja atau mengemukakan RIN sebahagian dari kerja itu dan susunan RIN yg keluarkan tidak dikawal, menyebabkan ada kawasan yg tidak diperiksa.
4.Kontraktor sekadar mengeluarkan RIN tanpa memeriksa kerja yang dibuat, menyebabkan pemeriksaan yg sebenarnya hanya dilakukan oleh C.O.W
5. C.O.W tidak benar2 memeriksa kerja tersebut dan hanya menandatangani RIN sahaja.
6.C.O.W langsung tidak memperdulikan RIN sehingga bangunan diserahkan kepada client pun masih ada timbunan RIN yang tidak diperiksa. Bermakna kerja yang diminta untuk diperiksa itu tidak diperiksa. Akibatnya, bangunan yang disiapkan itu akan penuh dengan kecacatan.

contoh RIN yang tidak diperiksa w/pun bangunan telah diserahkan kepada client.

No comments:

Post a Comment